اختراع چرخ از مهم‌ترین و سرنوشت ‌سازترین موفقیت‌های بشر می باشد. در هزاره چهارم قبل از میلاد، در شهر «اور» بزرگ‌ترین شهر سومر جنگ سختی درگرفت. دشمن مهاجم از رود فرات عبور کرد و به پشت دروازه شهر اور رسیده بود. در آن زمان دشمنان تصور داشتند که شهر اور در محاصره کامل آنهاست و دولت چاره ای جز تسلیم ندارد. ولی در همان هنگام دروازه های شهر باز شد و تعدادی برج چوبی که هر کدام روی چهار حلقه چوبی سوار بود و به وسیله چهارپایان کشیده می‌شد، ظاهر شد. در درون هر برج چند سرباز قرار گرفته بودند و چهارپایان را هدایت می کردنند. سربازان با تیر و کمان پیاده نظام دشمن را هدف قرار دادند و به سرعت خط مقدم آنها را از پای درآوردند. بنابراین این شهر باستانی از سقوط نجات پیدا کرد.
طبق این تاریخچه مستند، پیشینه چرخ به چهار هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که برای اولین برای چرخ در ارابه های جنگی مورد استفاده قرار گرفته است.
در ابتدا چرخ‌های اولیه قطور، سنگین، بی‌قواره، ناهموار و بزرگ بودند که توسط تعداد زیادی اسب کشیده می شدند. جنس این چرخ ها از چوب درخت سپیدارتهیه می شد. ولی پس از مدتی علم ساخت چرخ از کشور سومر به دیگر کشورها منتقل و تغییرات زیادی بر روی آن اتفاق افتاد.

انواع چرخ

1- نسل اول چرخ ها به صورت صفحه های چوبی از جنس درخت سپیدار، قطور، سنگین، بی‌قواره، ناهموار و بزرگ بودند.
2- نسل دوم چرخ ها به صورت پره دارطراحی گردید، این چرخ‌ها شش پره، باریک‌تر، ظریف‌تر و سبک‌تر بودند.
3- در نسل سوم چرخ ها، طراحان دیگر از چوب استفاده نکردند و فلز جایگزین آن شد.
4- نسل چهارم چرخ ها دارای روکشی پلاستیکی بر رویه پایه فلزی بود، که حرکت را راحت تر می کرد.
5- نسل پنجم چرخ ها، در سایزهای کوچکتر، روکش پلاستیکی با کیفیت، سبک و انعطاف پذیر طراحی شده است.

پیشرفت صنعت چرخ

این پنج نسل چرخ تحولی بزرگ در حمل و نقل ایجاد نمود. به طوریکه امروزه چرخ ها با تنوع بسیار زیادی با کاربری های متفاوت در صنایع مختلف استفاده می شوند. تکنولوژی طراحی چرخ در دنیا روز به روز در حال پیشرفت و گسترش در صنعت است، به طوریکه چرخ های گردان و ثابت، در صنایعی از جمله صنایع پزشکی و بیمارستانی، نفت و گاز، خودرو، صنایع غذایی و نان، تجهیزات فروشگاهی و فرودگاهی، نساجی، صنایع هواپیمایی، الکترونیکی، رنگسازی، توزین و تمامی خطوط تولید شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
همچنین تکنولوژی طراحی چرخ در دیگر صنایع نیز همچون خیاطی، سفالگری و …….. مورد استفاده قرار گرفت.